logotype logotype
language
close
search
close
close
menu
  • Startsida
  • Senaste nytt
  • Forskning
  • Publikationer
  • Satellitprojekt
  • Nyhetsbrev
  • Om Blå mat
  • Kontakt
Linkedin

Sök

Choose language

    • English
fiskdisk i en stormarknad
Foto: Coop

Ny artikel: ”Exploring seafood choices at the point of purchase among a sample of Swedish consumers”

30 maj 2024 | Forskning | Nyheter

Hållbarhetsmärkningar får hård konkurrens av andra synintryck i mataffären och även kunder som känner till märkningarna letar inte självklart efter dem. Det är en av slutsatserna i en ny vetenskaplig artikel med Blå mat-doktoranden Elena Costa som huvudförfattare.

Forskarna kom också fram till att valet av sjömat – frekvens och variation – påverkas av faktorer som förväntad sensorisk upplevelse, hälsoargument och skicklighet i köket. Valet av sjömat påverkades i betydande utsträckning av medier och andra personer, båda innan köpet och i butik.

British Food Journal: Exploring seafood choices at the point of purchase among a sample of Swedish consumers

Konsortiet

KTH Chalmers Göteborgs universitet SLU Uppsala universitet IVL, Svenska Miljöinstitutet RISE Research Institutes of Sweden Innovatum Science Park Axfoundation Matfiskodlarna Sverige AB Orkla Foods Sverige

Huvudfinansiärer

Formas Västra Götalandsregionen

Sociala medier

Linkedin

Kontakt

info@bluefood.se
This site uses cookies.
I accept